Kilka słów o „Saladyn. Pogromca krzyżowców” (Geoffrey Hindley)

 Geoffrey Hindley „Saladyn. Pogromca krzyżowców”

 

Jedną z pierwszych inspiracji do przyjrzenia się okresowi historii, w którym żył Saladyn było „Królestwo niebieskie” (Orlando Bloom jako Balian z Ibelinu, Eva Green jako Sybilla; reżyser: Ridley Scott).

Nigdy nie podchodziłam do tego filmu jako do czegoś odwzorowującego to co działo się w XII w. może dlatego na tyle mi się on spodobał, że gdy zobaczyłam pozycję o Saladynie od razu ją „przytuliłam” i z ciekawością zajrzałam do środka.

 

            Pozycja może nie jest genialna (znajdują się tu błędy w druku i obecne nazewnictwo krajów pomieszane z tymi, które funkcjonowały w omawianym czasie), ale jest dobra. Zawiera wiele informacji. Skupia się nie tylko na zdobyciu Jerozolimy, mamy wgląd w sytuację na obszarze otaczającym to Święte Miasto także przed tym jak pojawił się Saladyn. Choć więc zaczynamy od jego wielkiego zwycięstwa, później dowiadujemy się jak do niego doszło i co miało na niego wpływ.

 

            Sam autor ukazuje m.in. że już za życia Saldyna porównywano go z Ryszardem Lwie Serce, ale obecnie łatwiej możemy się czegoś dowiedzieć o tym pierwszym. W tamtych latach (XII w.) to kraje arabskie były bardziej rozwinięte i „cywilizowane” (wspomina się o tym też w publikacji). W wielu kwestiach to Europa była… dużo bardziej „barbarzyńska”. Dostrzec to można było na wielu poziomach, ale to zupełnie inny temat... i pewnie zupełnie inna książka gdzieś tam jest temu problemowi poświęcona.


W publikacji znajdziemy zarazem wskazywanie podobieństw pomiędzy postępowaniem chrześcijan i muzułmanów jak i wskazywanie różnic. Szczególnie widać to w przypadku samego Saladyna. Odróżnia się go od krzyżowców. W omawianej pozycji przeczytamy, że to po zdobyciu Jerozolimy przez chrześcijan ulice tego Świętego Miasta spłynęły krwią. Gdy Saladyn odbił miasto postąpił zupełnie inaczej (np. można było się wykupić). Gdy chrześcijanie łamali dawane słowa (bo np. dawane były niewiernym), Saladyn swego dotrzymywał bez względu komu ono było dawane.

 

            Dzięki książce możemy lepiej zrozumieć wyprawy krzyżowe, krzyżowców i ich przeciwników. Walka religii - chrześcijaństwo kontra islam nie zawsze jest tu najważniejsza (jak to zazwyczaj w historii bywało to niekoniecznie pobudki religie są jedynym motorem podejmowania różnych działań, a czasami są wręcz tylko pretekstem).

 

            Choć publikacja ma swoje mankamenty ma też swoje plusy:

+ poruszany temat,

+ mapy,

+ zdjęcia z opisem.

Dowiedziałam się kilku ciekawych rzeczy, kilka sobie przypomniałam. Pewne nazewnictwo, które dziwnie wygląda bo nie dotyczy opisywanych czasów może trochę mylić…, ale i w pewnym sensie to rozumiem. Sama wspominając o XVI w. i XVII w. na terenach należących do ówczesnej Rzeczpospolitej (Korona Królestwa Polskiego, Rzeczpospolita Obojga Narodów) używałam pewnych uproszczeń (http://swiatairi.blogspot.com/2021/10/tolerancja-i-czarownice.html). Od książki historycznej, stworzonej przez historyka jednak oczekuje się czegoś więcej. Być może miało to pomóc odbiorcy w zrozumieniu o kim pisze autor, ale… czułam się trochę zdezorientowana i już chciałam szukać mapki w internecie z tamtego czasu czy jednak dane „państwa” już wtedy istniały (a ja po prostu tego nie pamiętam). Można chwilami sią zagubić.

 

Geoffrey Hindley

„Saladyn. Pogromca krzyżowców” Wydanie Drugie – tytuł na okładce

„Saladyn. Pogromca chrześcijaństwa” – tytuł na pierwszej stronie

Wydawnictwo RM, Copyright z 2018 r.

Tytuł oryginału: „Saladin. Hero of Islam”. Po raz pierwszy wydane z 1976 r. w Wielkiej Brytanii.

 

            Jestem szczęśliwa, że wróciłam do historii i jej odkrywania (nie tylko słuchając odcinków podcastów,- ostatnio w kółko słucham "Not Just the Tudors” od History Hit). Cieszę się, że trafiłam na pozycję o Saldynie. Wyjątkowa postać, warta poznania. Choć więc mam pewne ‘ale’ to jak najbardziej uważam, że pozycja może się podobać i może być pomocna. Dla osób zainteresowanych historią w ogóle, ale szczególnie tym zainteresowanych XI – XII w. To lektura do rozważenia dla osób interesujących się krucjatami, Bliskim Wschodem oraz samym Saladynem i islamem.

 

Pozdrawiam,

Airi

 


 

Powodzenia w życiowych poszukiwaniach 🐾

 

9 lat... 💬💕

Mogą Was zainteresować wpisy:

- „Historia Polski. Polska do 1586” Tom 1,

- „Źródła i materiały do nauczania historii” Opracowanie zbiorowe pod redakcją Stanisława Sierpowskiego,

- Władcy Polski. „Mieszko I” i „Bolesław Chrobry”.

 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Kilka słów o Mistycznym Tarocie Marzyciela :)

Recenzja. M. Janiszewska, A. Klos „Jak być szczerym ze sobą"