Recenzja. Ł. Drozda „Jak to powiedzieć?"
Łada Drozda „Jak to powiedzieć? Rozmawiaj z odwagą, życzliwością i zaangażowaniem”
„Jak to powiedzieć?” to książka o komunikacji, a właściwie głównie o rozmowach bo słowa ‘komunikacja’ autorka nie darzy zbyt dużą sympatią.
Kim
jest autorka? Łada Drozda to psycholog, szkoleniowiec i coach.
Dane
ogólne. Copyright z 2021 r. Wydawnictwo Onepress. Helion. 6 rozdziałów numerowanych.
Do tego Wstęp i Zakończenie. Łącznie około 150 stron tekstu. Na początku
rozdziałów znajdują się rysunki/ilustracje, kończą się one zaś ćwiczeniami. Oprócz tekstu głównego
znajdziemy tu też ramki podkreślające pewne myśli. To kolejna pozycja, która
stała się owocem czasów pandemii.
Dla kogo i o czym? Jak to wskazuje sama autorka pozycja głównie skierowana jest
dla szefów i menedżerów. Coś dla siebie mogą tu znaleźć jednak także osoby na
innych stanowiskach np. sprzedawcy czy osoby aspirujące do pełnienia
ważnych funkcji w firmie bądź ogólnie zainteresowanych różnymi niuansami
związanymi z porozumiewaniem się.
Odnaleźć
w tej książce możemy wspomnienie o mechanizmach obronnych (o których można też
przeczytać w „Jak być szczerym ze sobą. Od unikania trudnych doświadczeń do prawdziwej akceptacji siebie” M. Janiszewska, A. Klos),
współczuciu (o którym można poczytać m.in. w „O Współczuciu. Jak osiągnąć spokój wewnętrzny i zbudować lepszy świat” Jego Świętobliwość Dalajlama, redakcja dr Jeffrey Hopkins),
intencjach w czasie rozmowy czy uogólnieniach. Tym samym w pozycji można
znaleźć coś co może zaciekawić osoby interesujące się buddyzmem czy
psychologią.
Autorka
odwołuje się do różnych idei, teorii, modeli i książek (niektórych jej własnego
autorstwa). Książka pełna jest różnych przykładów, co zdecydowanie jest jej plusem. Napisana została w przystępny sposób.
Pozycja
może być ciekawym uzupełnieniem „tradycyjnych” podręczników dotyczących
komunikacji, ale także dodatkiem do lektury takich pozycji jak: „Powiedz, comyślisz. Uważność w sferze porozumienia bez przemocy” O. J. Sofer czy „Słuchaj! Sztuka skutecznej komunikacji” D. Carnegie & Associates.
Sporo miejsca poświęca się tutaj
rozmowom i porozumiewaniu się w miejscu pracy (główny obszar rozważań).
Reasumując
może nie jest to genialna pozycja, ale mająca ciekawe momenty. Plusem jest
obrazowanie treści poprzez przykłady i jeszcze dopełnienie przekazywanych informacji poprzez
ćwiczenia by móc zacząć je wprowadzać do własnego życia. Nie są to tylko wywody autorki i przestawianie sytuacji z jej życia. Odwołuje się ona także do różnych teorii czy opracowanych modeli komunikacji. Pewne
podejścia do tematu mogą dziwić jak chociażby poświęcenie sporo miejsca
współczuciu, ale właśnie to takie momenty różnią tę pozycję od innych
podejmujących podobną tematykę. Treść pozycji głównie dotyczy relacji
służbowych, ale nie tylko (główny lecz nie jedyny obszar, po którym porusza się autorka).
Pozdrawiam,
Airi
Powodzenia w życiowych poszukiwaniach 🐾
Zainteresować Was może także:
- Irena Kamińska – Radomska „Kultura biznesu. Normy i formy”
Komentarze
Prześlij komentarz
Dziękuję za komentarz :)