kilka słów o "Persuasion" (J. Austen)

 Jane Austen „Persuasion”

 

            „Persuasion” to pierwsza pozycja autorstwa Jane Austen, którą przeczytałam... ale nie oglądałam bądź nie pamiętałam żadnej jej ekranizacji.

            Nie byłam pewna jak odbiorę publikację. Miałam wielkie nadzieje i wielkie wątpliwości czy zaglądać do jej środka. Cieszę się jednak że pomimo różnych głosów za i przeciw zajrzałam do tej książki i ją przeczytałam.

 

            Jak więc możecie się już domyślać publikacja bardzo mi się spodobała. Mogę z całą stanowczością teraz powiedzieć, że lubię książki autorstwa Jane Austen i nie ma to związku z jakimiś ekranizacjami jej powieści - w tym przypadku (tytuł po polsku: "Perswazje") nie znałam historii, nie wiedziałam czego dokładnie się spodziewać.

Plusami publikacji oprócz samej historii jest również to, że wydanie które miałam w ręku jest cenowo dostępne praktycznie dla każdego (ciężko znaleźć tańsze książki), ale także to, że jest po angielsku. Może więc służyć zarówno jako sposób miłego spędzania czasu jak i pomoc w utrzymywaniu kontaktu z językiem angielskim czy jego nauki – powiększania jego znajomości.

 

            Pozycja dzieli się na dwie części (two volumes). Na końcu znajduje się „wcześniejsza” wersja jednego z rozdziałów. Na początku znajduje się wprowadzenie (intoducion), które warto przeczytać dopiero po zapoznaniu się z treścią tekstu głównego. Autorką wprowadzenia jest Elaine Jordan. „Persuasion” została opublikowana w 1817 r. po śmieci Jane Austen.

 

            Główną bohaterką jest: Anne Eliot. Główna postać męska: Capitan Wentworth. Szczerze? Uwielbiam ich obydwoje, a „Persuasion” od teraz znajduje się obok „Pride and Prejudice” („Duma i uprzedzenie”) jako moje ulubione książki autorki.

 

            Historia w skrócie bez wchodzenia w szczegóły 😉: Anne Eliot odrzuciła miłość i kandydata na męża, po ośmiu latach spotyka go ponownie. Nie zdecydowała się przyjąć starań o swoje względy innych mężczyzn w tym okresie. Nadal jest panną choć powoli zbliża się do 30 roku życia. Wiosna życia już za nią (a przynajmniej tak postrzega swoje życie). Jej starsza siostra również nie wyszła za mąż, młodsza tak. Starsza siostra i ojciec nie liczą się z jej zdaniem. Podobnie jak i młodsza siostra, ale z nią łączy ją chyba najbliższa więź spośród rodziny. Postać matki zastępuje jej Lady Russell. Po latach pozycja społeczna a przede wszystkim majątkowa jej ukochanego jest zupełnie inna. Los ponownie stawia ich na swojej drodze, ale on nadal czuje się bardzo zraniony dawnym odtrąceniem i tym, że jego kandydatura została jej wyperswadowana.

 

Wordsworth Classics. Ilustracje: Hugh Thomson. Około 200 stron tekstu "Perswazji" (bez wprowadzenia)

 

            Uwielbiam i polecam. 😇

Przydatna etykieta: Jane Austen 

 

Pozdrawiam

Airi

 


Powodzenia w życiowych poszukiwaniach 🐾



Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Kilka słów o Mistycznym Tarocie Marzyciela :)