Recenzja. Ł. Drozda „Jak to powiedzieć?"

 

Łada Drozda „Jak to powiedzieć? Rozmawiaj z odwagą, życzliwością i zaangażowaniem”

 

            „Jak to powiedzieć?” to książka o komunikacji, a właściwie głównie o rozmowach bo słowa ‘komunikacja’ autorka nie darzy zbyt dużą sympatią.

 

            Kim jest autorka? Łada Drozda to psycholog, szkoleniowiec i coach.

 

            Dane ogólne. Copyright z 2021 r. Wydawnictwo Onepress. Helion. 6 rozdziałów numerowanych. Do tego Wstęp i Zakończenie. Łącznie około 150 stron tekstu. Na początku rozdziałów znajdują się rysunki/ilustracje, kończą się one zaś ćwiczeniami. Oprócz tekstu głównego znajdziemy tu też ramki podkreślające pewne myśli. To kolejna pozycja, która stała się owocem czasów pandemii.

 

            Dla kogo i o czym? Jak to wskazuje sama autorka pozycja głównie skierowana jest dla szefów i menedżerów. Coś dla siebie mogą tu znaleźć jednak także osoby na innych stanowiskach np. sprzedawcy czy osoby aspirujące do pełnienia ważnych funkcji w firmie bądź ogólnie zainteresowanych różnymi niuansami związanymi z porozumiewaniem się.

 

            Odnaleźć w tej książce możemy wspomnienie o mechanizmach obronnych (o których można też przeczytać w „Jak być szczerym ze sobą. Od unikania trudnych doświadczeń do prawdziwej akceptacji siebie” M. Janiszewska, A. Klos), współczuciu (o którym można poczytać m.in. w „O Współczuciu. Jak osiągnąć spokój wewnętrzny i zbudować lepszy świat” Jego Świętobliwość Dalajlama, redakcja dr Jeffrey Hopkins), intencjach w czasie rozmowy czy uogólnieniach. Tym samym w pozycji można znaleźć coś co może zaciekawić osoby interesujące się buddyzmem czy psychologią.

 

            Autorka odwołuje się do różnych idei, teorii, modeli i książek (niektórych jej własnego autorstwa). Książka pełna jest różnych przykładów, co zdecydowanie jest jej plusem. Napisana została w przystępny sposób.

 

            Pozycja może być ciekawym uzupełnieniem „tradycyjnych” podręczników dotyczących komunikacji, ale także dodatkiem do lektury takich pozycji jak: „Powiedz, comyślisz. Uważność w sferze porozumienia bez przemocy” O. J. Sofer czy „Słuchaj! Sztuka skutecznej komunikacji” D. Carnegie & Associates.  Sporo miejsca poświęca się tutaj rozmowom i porozumiewaniu się w miejscu pracy (główny obszar rozważań).

 

            Reasumując może nie jest to genialna pozycja, ale mająca ciekawe momenty. Plusem jest obrazowanie treści poprzez przykłady i jeszcze dopełnienie przekazywanych informacji poprzez ćwiczenia by móc zacząć je wprowadzać do własnego życia. Nie są to tylko wywody autorki i przestawianie sytuacji z jej życia. Odwołuje się ona także do różnych teorii czy opracowanych modeli komunikacji. Pewne podejścia do tematu mogą dziwić jak chociażby poświęcenie sporo miejsca współczuciu, ale właśnie to takie momenty różnią tę pozycję od innych podejmujących podobną tematykę. Treść pozycji głównie dotyczy relacji służbowych, ale nie tylko (główny lecz nie jedyny obszar, po którym porusza się autorka).

 

Pozdrawiam,

Airi

 

Powodzenia w życiowych poszukiwaniach 🐾

 

Jak to powiedzieć

Zainteresować Was może także:

- Irena Kamińska – Radomska „Kultura biznesu. Normy i formy”

 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Kilka słów o Mistycznym Tarocie Marzyciela :)

Recenzja. M. Janiszewska, A. Klos „Jak być szczerym ze sobą"